tiistai 22. marraskuuta 2011

Porsaita äidin oomme kaikki

Muutin blogin ulkoasua koska se edellinen näytti niin synkältä. Tää on niin söpö ettei mitään rajaa. :P

Nyt on ollut mediassa jonkin verran asiaa tuotantoeläinten huonoista oloista (ja suoranaisesta rääkkäyksestä). Ensin Jenkkilässä kanala (vai oliko niitä monta? En muista) ja täällä suomessa muutama sikala. Mä aloin jo aikaa sitten selvittämään minkälaiset olot tuotantoeläimillä on, ja se sai kuin saikin mut siirtymään suureksi osaksi kasvis/kala/luomukananmuna-linjalle. Teen n. kerran viikossa ruokaa luomujauhelihasta. Maitotuotteita meillä käytetään, mutta tällä hetkellä ei ole vielä varaa pelkkään luomuun niiltä osin. Silloin tällöin olen käyttänyt nakkeja tai sinistä lenkkiä. Täytyy sanoa että sinisestä lenkistä olisi/on vaikea luopua koska se juontaa juurensa mun lapsuuteeni. Äiti teki välillä makaronia sekä paistettua, pilkottua sinistä lenkkiä ja se oli ja on edelleenkin niiiiiiin hyvää. Suorastaan nostalginen ruoka. Sinisen lenkin lihapitoisuus ei kylläkään kai ole kovin suuri.

Broileria meillä ei syödä myöskään, eikä tuottanut suuria vaikeuksia luopua siitä. Sen tilalle vaan piti keksiä jotain muuta. Joskus kaipaan broilerin koipia äitini tekemällä ihanalla currykastikkeella.

Henkka kylläkin syö joka päivä jotain leikkelettä eväsleipiensä päällä. Ja Leolle en ole asettanut mitään rajoituksia, mutta sitä ruokaa syödään mitä minä teen. Isovanhempien luona ollaan syöty mitä ikinä siellä onkaan tarjolla.

Mä en aio koskea joulukinkkuun tänä jouluna. Onneksi vaihtoehtoina ovat äärimmäisen makoisat kalat, laatikot ym. herkut!

1 kommenttia:

Elina kirjoitti...

Kiva leiska! Mäkin näin uutisista niitä karmeita kuvia sioista. Joillakin oli isoja epämuodostumia ja muuta hirveää. Mutta vaikka joitakin eläimiä kohdellaan raa'asti, mä en oikein koe omakseni ruokavalion rajoittamista. Ruuanlaitossa painaa niin moni asia, ettei tiedä, minkä niistä valitsisi ohjenuorakseen! Lisäaineet ovat yksi juttu, rasvaisuus ja suolaisuus toinen. Ja sitten on vielä hintakin. Mun periaatteena on ehkä syödä mahdollisimman monipuolista ja tuoretta ruokaa. (Eli valmistan mieluummin itse maustamattomasta lihasta ja tuoreista vihanneksista ym. kuin ostan marinoitua lihaa tai eineksiä.)

Lähetä kommentti